Van anderhalf uur lopen naar onderwijs om de hoek: hoe twee Malawiaanse dorpen hun eigen scholen kregen. Waarvan niet alleen de kinderen profiteren.

Een school in het dorp – dat was de vurige wens van ouders in Mkanda en Msaiwa, waar Het Goede Doel actief is. De dichtstbijzijnde basisschool lag op anderhalf uur lopen, te ver voor jonge kinderen. Veel kinderen begonnen daardoor pas op 9- of 10-jarige leeftijd aan groep 1, met leerachterstanden die nauwelijks nog ingehaald konden worden.

Met steun van Het Goede Doel ontstonden in beide dorpen kleuterscholen. Jaar na jaar groeiden die met de kinderen mee uit tot volwaardige basisscholen, die inmiddels volledig zijn overgenomen door de Malawiaanse overheid. Het Goede Doel blijft de kleuterscholen ondersteunen.

Onderwijs en een maaltijd
Elke ochtend ontvangen op beide scholen zo’n 80 kinderen van 3 tot 6 jaar een voedzame maaltijd en voorbereidend onderwijs. Op de foto hierboven poseert kleuterjuf Martha Gwaza uit Mkanda met twee van haar leerlingen. Vrijwilligers uit het dorp helpen mee: ze ondersteunen de kleuterjuffen, maken de lokalen schoon en ruimen op. Tijdens de les helpen ze de kinderen die naar de wc moeten en brengen ze zieke kinderen naar huis.

Maar de kleuterschool betekent meer dan alleen onderwijs. Buiten schooltijd fungeren de klaslokalen als wijkcentrum, waar volwassenen leren lezen, vergaderen of naailes volgen. De hele gemeenschap profiteert.

De resultaten spreken voor zich: kinderen die naar de kleuterschool gaan, zijn beter voorbereid en maken vaker hun basisschool af. Een aantal kleuters van het eerste uur volgt inmiddels hoger onderwijs. Het begint allemaal bij een goede start.